Monday, August 30, 2010

DNA dan Islam


Ketika perdebatan hukuman bunuh akan dikenakan kepada mereka yang membuang bayi , saya tertarik dengan satu cadangan oleh Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar bagi melaksanakan tabung DNA bagi mengesan pesalah tersebut. Dato’Nik Aziz pernah menyatakan bahawa hukum hudud akan mengatasi masalah ini namun pada saya,banyak yang kita terlepas pandang iaitu hudud bukan sahaja melaksanakan hukuman tetapi merangkumi juga aspek penyiasatan bagi menegakkan sesebuah kebenaran.
Walaupun Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar bukanlah dari golongan ahli agama namun cadangannya adalah selari dengan kehendak Islam seperti yang tercatat dalam sebuah hadis Bahawasanya mula-mula li’an dalam Islam ialah Hilal bin Umaiah telah menuduh Syarik bin Syahma berzina dengan isterinya. Ia datang kepada Nabi s.a.w dan memberitahu mengenainya, maka Rasulullah s.a.w bersabda kepadanya:Hendaklah engkau membawa empat orang saksi, jika tidak dikenakan hukuman had atas belakangmu. Rasulullah s.a.w mengulang-mengulangnya beberapa kali. Maka berkatalah Hilal kepada Rasulullah s.a.w : Demi Allah ya Rasulullah bahawasanya Allah s.w.t mengetahui saya adalah yang benar, dan pasti Allah akan menurunkan kepada anda apa yang akan membebaskan belakang saya dari hukuman rotan. Di kala mereka dalam keadaan demikian turunlah ke atas Nabi s.a.w ayat Li’an “Dan suami-suami yang menuduh isteri-isteri mereka berzina” sampai akhir ayat. Rasulullah s.a.w lalu memanggil Hilal lantas ia membuat persaksian sebanyak 4 kali, dengan Allah bahawa ia termasuk orang-orang yang benar, dan pada kali yang ke limanya bahawa laknat Allah akan menimpanya jika ia termasuk orang yang dusta. Kemudian wanita yang tertuduh dipanggil lalu ia membuat 4 kali persaksian dengan nama Allah, bahawa suaminya termasuk orang yang dusta. Manakala di kali yang keempat atau yang kelima Rasulullah s.a.w bersabda: Perhatikan dia, jika ia melahirkan bayi yang putih, berambut lurus,panjang bulu matanya maka ia adalah kepunyaan Hilal bin Umaiah dan jika ia melahirkan bayi yang hitam manis, berambut kerinting, tidak tinggi dan tidak pendek, dua kakinya kecil maka ia kepunyaan Syarik bin Syama. Maka wanita itu melahirkan bayi yang hitam manis, rambut kerinting dan kedua kakinya kecil, maka Rasulullah s.a.w bersabda: Jika tidaklah kerana telah ada ketentuannya lebih dahulu dari Kitab Allah tentulah aku akan meyelesaikan perkaranya. (Shahih Riwayat An-Nasai).
Cuba kita perhatikan dibahagian akhir hadis ini siasatan secara DNA telah bermula sejak zaman Rasulullah s.a.w. walaupun siasatan tidaklah secanggih zaman sekarang namun teorinya sudah pun wujud sebelum dunia mencapai kemajuan teknologi dalam bidang penyiasatan forensik. Di sinilah kita dapat lihat Tabung DNA bukan sahaja cara yang terbaik malah selari dengaan tuntutan agama Islam.

1 comment:

~SeNoRiTa SiT~ said...

ko nie leh...d bakat sebagai penulis...ooo...