Sunday, September 5, 2010

PANGKAT 20 TAHUN


Pernahkah anda mengalami situasi seperti ini, anda merupakan pekerja baru kemudian anda diperkenalkan dengan staf-staf yang lain.Lantas secara tiba-tiba terpacullah dari mulut seseorang lebih kurang begini “Dia ni dah keje lebih 20 tahun”. Bagaimanakah reaksi anda, kagum? Terpegun? Neutral?

Tak kisahlah apa-apa yang reaksi yang dialami kerana itulah budaya masyarakat hari ini terlalu bermegah dengan kuantiti bukan kualiti. Saya teringat ketika saya bekerja di sebuah kilang, saya bekerja cuma berkhidmat disitu satu hari setengah sahaja. Pada hari terakhir saya cabut yang jatuhnya pada hari jumaat.Ketika saya ingin tahu pelepasan waktu solat jumaat saya telah bertanya dengan seorang lelaki yang dikatakan berkhidmat lebih 20 tahun. Inilah jawapanya “Kita orang memang tak ada pelepasan solat jumaat jadi kita orang tak solat jumaat, abang dah 20 tahun kat sini diorang tak pernah nak kasi”. Terkejut saya mendengarnya, namun saya difahamkan kebanyakan pekerja kilang solat jumaat 3minggu sekali. Saya tak peduli soal itu, saya cukup pantang kalau ada yang mempertikai soal masa solat, dulu saya pernah bergaduh dengan guru saya kerana saya solat melebihi 5 minit walhal guru saya itu beragama Islam. Berlandaskan situasi ini adakah orang seperti ini yang kita nak kagumkan? Walaupun sudah lama berkhidmat adakah menjamin seseorang meningkatkan nilai dan kualiti diri. Pernahkah anda mendengar senikata sebuah lagu “walaupun hidup seribu tahun kalau tak sembahyang apa gunanya”. Walaupun sudah lama kita berada di dunia kalau hidup tiada nilai dan kualiti maka hidup kita sia-sia sahaja. Ini juga telah diceritakan dalam hadis “Jika hidup kamu lebih baik dari semalam maka Kamu adalah orang diberkati, sekiranya hidup kamu sama dari hari semalam maka kamu adalah orang yang rugi dan jika hidup kamu lebih teruk dari hari yang semalam kamu adalah orang yang dilaknat”.

Saya bukan menulis untuk menghasut membenci mereka yang lebih tua jauh sekali tetapi hendak mengajak anda semua berfikir sejenak tentang bahawa betapa lama kita berada dalam sesebuah oragnisasi itu tidak menjamin kita menjadi orang yang hebat sekiranya kita tidak belajar dan berusaha menjadi yang terbaik.

Sebelum itu saya mahu mengingatkan sekali lagi bahawa saya bukan mengkritik mereka yang lebih tua daripada saya,tetapi saya sangat mengkritik mereka yang mengatakan diri mereka berpengalaman hanya kerana mereka sudah lama berkhidmat. Masyarakat kini selalu menganggap apabila mereka sudah lama bekerja maka mereka akan dianggap handal dan segala apa yang mereka katakan adalah betul dan tidak boleh diubah. Inilah satu anggapan yang salah pada saya kerana mereka yang berpegalaman adalah mereka yang belajar dari sesuatu keadaan bagi menjadikan keadaan yang sedia ada bertambah baik. Orang yang berpegalaman adalah mereka yang mempunyai inovasi,kreativiti,professional,bijak, berilmu dan melakukan kerja semakin baik(mahir). Inilah yang dikatakan pengalaman bukannya berada dalam sesebuah organisasi dalam waktu jangka masa yang lama sahaja. Namun disebalik persepsi yang telah menjadi budaya ini telah sedikit sebanyak memberi kesan yang tidak elok dalam pemikiran dikalangan masyarakat kini. Jika soal agama sememangnya tidak boleh diubah tetapi jika soal urusan manusia sekiranya dia boleh diubah kepada yang lebih baik maka mengapa tidak diteruskan asalkan ianya tidak lari dari prinsip Islam.

Antaranya kesannya yang saya dapat fikirkan ialah generasi muda seperti tidak mahu memainkan peranan dalam berfikir ke arah sesuatu yang lebih baik kerana pendapat mereka sentiasa ditentang kerana golongan tertentu. Sekaligus membantutkan budaya berfikir dalam masyarakat. Selain itu sikap terlalu bermegah dikalangan generasi tertentu walhal tidak salah jika kita belajar dari golongan yang lebih muda dari kita. Pada pandangan saya golongan lama dan yang baru perlu saling bekerjasama dalam memantapkan sebuah organisasi. Generasi yang lama perlu mengajar yang generasi baru agar tidak terus terlajak sehingga lari daripada prinsip dan sentiasa memberi galakan manakala generasi baru pula perlulah menghormati yang lama dan menghargai peluang yang diberikan. Generasi baru juga perlu lebih berinovasi kerana mereka lahir didalam zaman yang boleh dikatakan sempurna berbanding generasi lama.Generasi lama juga tidak perlu melenting sekiranya ada berlaku perubahan kepada perkara yang mereka anggap betul selama ini seharusnya menerima secara rasional dan berfikir sejenak. Saya tidak bermaksud mengatakan yang lama itu kolot dan konservatif tetapi keadaan masa yang berubah. Contohnya cili giling, zaman sekarang menggunakan mesin untuk mengisar berbanding zaman dahulu namun orang dulu tidak perlulah menganggap teknik mengisar cili merupakan sesuatu yang salah hanya kerana tidak mengekalkan keaslinnya. Satu contoh lagi tentang kepercayaan dalam budaya melayu seperti tepung tawar, kebanyakkan orang lama menganggap itu merupakan upacara memberkati pengantin tetapi sebagai orang Islam kita wajib tahu untuk mendapatkan keberkatan adalah hanya melalui doa dan amalan ibadat bukannya upacara seperti ini. Selama ini kita salah kita tidak tahu ataupun beban yang ditanggung di masa sekarang membuatkan generasi muda mencari jalan alternatif. Saya masih teringat sikap sebahagian artis-artis kita. Apabila mereka semakin lama dalam industry mulalah sikap ego menguasai diri. Mereka tidak hormat pandangan dari orang lain sebaliknya menganggap sesiapa yang mengkritik mereka dalam mereka yang tidak tahu apa-apa. Selalu menjadikan lesen kami sudah lama dalam industri maka segala tindakan mereka adalah betul.

Saya sedar saya juga akan tua satu hari nanti namun saya berdoa kepada Allah agar dijauhkan sikap riak dan takbur. Saya berpesan kepada diri saya dan orang lain agar mengamalkan sikap sentiasa belajar selagi kita masih hidup kerana ilmu di dunia terlalu banyak untuk kita terokai. Saling berkongsi pendapat juga merupakan satu proses pembelajaran dalam memantapkan pretasi diri. Kita tidak boleh mengatakan diri kita hebat hanya kerana kita lebih lama dari yang lain kerana ilmu dan pengalaman tidak akan datang kepada kita selagi kita tidak belajar dan mencarinya. Sempena ulang tahun Hari Kemerdekaan ini, cuba kita renungkan tiada guna kita berbangga jika negara kita telah lama merdeka selama jika tiada apa-apa yang berubah dalam minda masyarakat kita.


No comments: