Sunday, September 12, 2010

ISU DOA LIM GUAN ENG DAN MASUK MASJID


Pada awalnya saya tidak terfikir untuk memulis tentang perkara ini dalam blog saya. Maklumlah saya bukannya seorang ahli ilmuan yang begitu bijak untuk menghuraikan isu ini secara lebih kemas. Lagipun sudah banyak ahli agama yang yang membincangkan isu ini, tidak perlulah saya bercakap perkara yang sama. Namun saya terbaca beberapa blog parti pembangkang dan kenyataan Dr.Asri. membuat saya terdetik untuk menulis tentang apa yang sebenarnya berlaku. Apa yang saya nak sampaikan di sini rupanya ramai kita tidak melihat isu ini secara lebih jelas. Ya saya tahu ada yang mempolitikan isu ini seperti menangguk di air yang keruh. Tetapi cubalah kita fahami maksud sebenar kenyataan Mufti Perak tentang pergerakkan parti Ultra Kiasu itu.

Bermula isu doa untuk Lim Guan Eng, laporan polis dan pengakuan imam tersebut terlalu berbeza. Mengikut laporan polis yang dibuat imam tersebut mendoakan kesejahteraan Lim Guan Eng manakala imam tersebut menafikannya sebaliknya mengatakan dia mendoakan supaya hati Lim Guan Eng terbuka untuk memeluk Islam. Salahkan kita mendoakan kesejateraan orang kafir ? Di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a iaitu “Rasulullah s.a.w bersabda Janganlah memulakan ucapan salam kepada salam kepada Yahudi dan Nasrani dan jika kamu bertemu dengan mereka diperjalanan tolaklah mereka ke arah sudut yang sempit”. Dalam Islam ucapan Assalamualaikum merupakan satu ibadah sunat manakala orang ditujukan itu menjadi satu ibadah wajib baginya untuk menjawab. Ucapan “Assalamualaikum” merupakan satu doa, dan sekiranya Rasulullah melarang memberi ucapan “Assalamualaikum” kepada orang yang bukan Islam apatah lagi mendoakannya namun ada ucapan yang diajarkan oleh nabi. Di sebalik itu cubalah kita fikir, bagaimanakah Allah akan memberi kesejahteraan kepada orang kafir walhal mereka tidak menyembah Allah s.w.t adakah kita terfikir yang doa itu akan dimakbulkan. Sekiranya dia mati adakah dia akan berada di dalam syurga dek kerana doa kita itu. Dalam rekod sejarah Nabi dan para sahabat tidak pernah mendoakan kesejahteraan orang bukan Islam namun baginda pernah mendoakan agar dibukakan hati orang kafir untuk memeluk Islam sepertimana yang dilakukan kepada Saidina Umar Al-Khatab. Jika benar apa yang dikatakan oleh khatib berkenaan pada saya tidak salah sama sekali. Namun saya tertanya, mengapa dia tidak mendoakan tokoh-tokoh seperti Tun Mahathir agar Allah memperbetulkan akhlaknya dan orang-orangnya kerana, walaupun mereka berlainan parti, sekurang-kurangnya dia banyak berjasa kepada Negara antara jasanya terbesar ialah menyelamatkan Malaysia dari pengaruh Yahudi (Freemanson) tetapi maki hamun pula yang disajikan oleh mereka. Apakah istimewa Lim Guan Eng, yang banyak menyusahkan orang melayu Pulau Pinang. Walaupun saya tahu jawapanya tetapi saya tidak nyatakan di blog ini pembaca fikirlah sendiri.

Berbeza dengan isu masuk masjid oleh YB Teo Nie Ching, isu masuk masjid oleh wakil rakyat DAP bukanlah sesuatu yang baru di Selangor namun kali ini terkantoi oleh media lebih-lebih lagi media UMNO. Saya tertarik isu ini bila saya melihat pertelagahan pendapat oleh Tan Sri Harunsani dan Dr. Mohd Asri. Pada saya,pendapat kedua-duanya adalah betul, tetapi Tan Sri Harunsani Mufti Perak melihat keadaan dari sudut agenda parti kiasu manakala Dr. Mohd Asri melihat dari segi hukum.Sebab itulah mereka berbeza pendapat. Tidak salah sekiranya orang bukan Islam memasuki masjid sekiranya mengikut peraturannya. Pernahkah anda mendengar kisah Saidina Khalid AlWalid r.a memasuki Masjid Nabawi untuk bertemu Rasulullah walhal pada masa itu dia masih belum memeluk Islam. Berlandaskan kisah ini jelaslah tidak salah jika orang kafir memasuki masjid sekiranya berniat baik. Tan Sri Harunsani mempunyai pandangan yang berbeza kerana beliau sudah masak dengan perangai parti ultra kiassu ini. Jika kita lihat muktamar PAS tempohari semuanya seperti tidak beberapa setuju dengan gabungan antara PAS dan DAP. DAP sedar pengaruh mereka dikalangan warga PAS diperingkat bawahan sudah mula suram. Mereka bijak apabila melihat apa yang terjadi pada UMNO dari kegagalan mendapat sokongan dari masyarakat cina apabila MCA gagal memainkan peranan mereka dengan lebih baik. Kerana inilah mereka sedar yang perkara sama boleh terjadi pada mereka,bila mereka lihat sokongan di kalangan ahli PAS seperti mula berkurangan oleh itu mereka perlu melakukan sendiri. Dan teknik memasuki masjid dan memberi sumbangan adalah dianggap cara yang terbaik. Walaupun kita lihat situasi itu seperti baik namun kepada yang sudah tahu perangai Ultra Kiassu sudah dapat meneka dalam kesamaran seperti ada yang tak kena,seperti naluri mereka menolak saya pun sama merasainya. Saya melihat situasi di mana Islam tidak diletakkan sebagai No.1, apa yang saya maksudkan di sini seorang bukan Islam memberi sumbangan kepada orang awam di masjid seolah melihat kita dibantu oleh orang bukan Islam ditambah pula di dalam tempat yang mulia oleh orang Islam. Apa yang saya maksudkan tentang no.1 ialah, apabila orang kafir menjadi tetamu dan orang no.1 pada masa itu. Mungkin di situlah rata-rata umat Islam tidak boleh terima. Jika orang kafir datang sebagai tetamu kerana ingin melihat dan mengenali Islam mereka tidak akan digelarkan no.1 kerana mereka datang berjumpa dan ingin mengenali cara kehidupan Islam. Lagipun keadaan itu seperti sumbangan di dalam masjid itu boleh mendatangkan fitnah oleh musuh-musuh Islam.

Walaupun pihak PAS ada hujah yang betul tetapi saya harap mereka jangan terlalu memberi muka kepada DAP. Kerana selama ini DAP tidak langsung menghormati PAS. Ketika saya bekerja menjadi pelayan di sebuah gerai pada tahun 2004 (PRU11), saya terdengar perbualan ahli-ahli PAS Johor yang datang makan di situ. Mereka mengkritik DAP, namun dasar DAP tidak berubah sehingga sekarang,Ultra Kiasu mereka masih wujud malah mereka menyebarkannya ke dalam pemikiran masyarakat cina yang lain. Saya teringat kisah Nga Kor Ming yang membaca ayat Al-Quran ketika Pilihanraya kecil di Perak yang mendapat tentangan dari Mufti Perak. Walaupun ada hujah yang mengatakan membolehkannya namun saya tertarik dengan penjelasan Mufti Perak tersebut. Beliau berkata bagaimanakah dia(Ngar Kor Ming) boleh menggunakan ayat Al-Quran untuk berhujah sedang dia tidak beriman kepadanya (Al-Quran). Bagaimanakah kita bercakap sesuatu untuk menyakinkan orang lain sedangkan kita tidak percaya pada apa yang perkatakan itu, bukankah ini suatu yang pelik. Maka jelaslah mengapa Tan Sri Harunsani melarangnya kerana jelas mereka hanya mempergunakan ayat Al-Quran untuk kepentingan peribadi. Bukan orang kafir sahaja orang Islam sendiri pun dilarang menggunakan Al-Quran untuk tujuan yang salah. Berbalik kepada sikap PAS memang bagus mereka mahu memperkenalkan Islam kepada DAP tetapi saya lihat seperti tidak berjaya malah PAS sentiasa diperlekehkan oleh DAP. DAP tidak menghormati Islam walapun mereka tidak pernah menyatakan namun kita dapat lihat sikapnya yang langsung tidak menghormati sentiviti umat Islam. Antara sikap mereka yang mengkritik dasar ekonomi baru (DEB) yang sememangnya menguntung orang melayu yang sememangnya orang Islam. Pihak PAS perlu berhati dengan Ultra Kiasu ini takut nanti yang dikejar tak dapat yang dikendong keciciran.


2 comments:

Nur said...

terbaek la bro..suatu pandangan yg bernas, pengambilan hujah yg boleh ditrima pakai, insyaAllah..namun, kiter berdoa dan serahkn nya pd yg berwajib dan Allah SWT..Dia lebih mengetahui ape yg berlaku dan lebih tahu yg terbaik dlm aturannya utk Islam..'innaddeena 'in dallahil Islam..'..hati manusia Dia yg pegang.suatu kebaikan yg kita lakukan, hnya Allah shj akan menilai. smada ikhlas atau utk kepentingan diri, pngkat dll.. wallahu'alam.ape2 pn, Rasulullah dh tinggalkn kte 2 khazanah yg xterbanding nilainya (ALqUran dn Sunnah).slagi kite hidup, mg 2perkara itulah yg kiter gunapakai dlm syariat hidup beragama.bukan dgn dalil aqli smata2..insyaAllah..just sharing. hehe..wallahu'alam..

Unknown said...

saya pandang dr sudut yg berbeza... bg saya tak apa org bukan islam membaca Alquran.. wlupn kta tahu mereka tdk beriman dgn quran. itu kerana mereka tdk faham islam. ayat quran itu satu mukzizat... insyahallah dgn membaca ayat alquran... mgkin Allah mberi hidayah melalui bacaan tsbt.... dekatilh mereka dgn dakwah melalui syumulnya islam... adlh satu peluang sekiranya mereka mahu mbaca alquran kerana bukan mudah nk bg mereka bca quran...wahuallam bissawab