Monday, June 21, 2010

PIALA DUNIA DAN EGO SEORANG PENGADIL

Pagi 12 jun (2.30 pagi) saya gagah diri untuk melihat pasukan Perancis beraksi menentang Uruguay. Posisi meletakkan seorang penyerang dihadapan disamping 2 orang lagi penyerang membantu merupakan posisi yang cukup popular dalam kancah bola sepak eropah sekarang. Thiery Henry dibantu oleh Nicholas Anelka dan Govou. Tiada kelibat Florent Malouda dalam posisi kali ini. Pada mulanya saya beranggapan Malouda akan digandingkan bersama Anelka sebagai pembantu Henry pada bahagian serangan tak apalah mungkin ini taktik Domenech dalam fikiran saya. Masakan tidak saya berfikir begitu kerana persembahan mereka untuk Chelsea pada musim ini cukup membanggakan, serta membantu Chelsea mendapat kejuaraan treble.45 minit berlalu serangan pasukan Perancis begitu hambar sekali. Separuh masa kedua bersambung namun Perancis gagal memperlihatkan mereka sebagai naib juara piala dunia 2006 di Jerman. 15 minit lagi untuk wisel penamat ditiup barulah Domenech memasukan ‘key player Chelsea’ Flourent Maloud tetapi sudah terlambat. Perlawanan seri tanpa jaringan.Hari berikutnya saya menonton pasukan England pula, tak payahlah saya mengulas panjang, naik meyampah saya. Tidak seperti perlawanan kelayakkan dulu, aksi England membosankan. Penyingkiran Theo Walcott dari skuad England cukup membuatkan peminat England terkilan untuk meyaksikan aksi penyerang dalam kelompok 5 penyerang terpantas di dunia itu. Ketika beraksi dalam pusingan kelayakkan England mengunakan posisi 4-3-2-1, Heskey merupakan penyerang utama dan dibantu oleh Wayne Rooney dan Theo Walcott. Adakalanya juga posisi Walcott diambil alih oleh Defoe dan Wright Philips. Heskey berperanan sebagai pengacau kepada benteng pertahahan bagi membuka ruang untuk Rooney dan Walcott melancarkan serangan dibahagian tepi. Kepantasan mereka dan kekebalan Heskey membuatkan England mempamerkan aksi menghiburkan dengan serangan yang merbahaya. Tak hairanlah sekurang-kurangnya 2 gol yang akan dijaringkan oleh England.

Tetapi…. Semuanya berubah setelah kejohanan berlangsung, saya mulai dengan pasukan Perancis. Selepas mencatatkan keputusan seri ketika menentang Uruguay, saya membaca akbar yang mempaparkan Domenech mempunyai masalah dengan Malouda yang menyebabkan dia tidak diturunkan dalam kesebelasan utama skuad Perancis. Mengapa wujud unsur kronisme dalam membawa cabaran kebangsaan. Pada pendapat saya Malouda lebih pantas dan bijak daripada Govou, mengapa dia perlu disisihkan hanya kerana tidak bersefahaman dengan jurulatih, mengapa Domnech perlu ego. Keegoan Domenech mungkin akan memyebabkan sejarah buat Perancis akan berulang ketika di Piala Dunia 2002, apabila Perancis gagal layak ke pusingan ke-2 malah tidak menjaringkan sebarang gol pun ketika itu. Kekalahan 2-0 kepada Mexico telah memperlihatkan sejarah itu semakin hampir.

Dalam skuad England pula, cukup menghampakan saya, sudahlah Theo Walcott tidak beraksi malah, penukaran posisi kepada 4-4-2 yang memperlihatkan Heskey bergandingan dengan Rooney jelas menampakkan ketidakkeserasian mereka. Seri 1-1 dengan U.S.A dan seri tanpa jaringan dengan Algeria boleh dijadikan bukti. Akbar pada 22 Jun 2010, melaporkan John Terry bersama Steven Gerrard, Frank Lampard dan David James, memujuk Fabio Capello jurulatih skuad England, untuk menukar posisi dan mengugurkan Heskey dalam kesebelasan utama, tetapi malangnya dia enggan. Mengapa Capello sukar untuk menerima pandangan, walhal cadangan itu diutarakan oleh pemainnya yang ada kelas tersendiri.Mereka juga adalah pemain bola sepak yang cemerlang yang mungkin satu hari bakal menjadi jurulatih seperi Capello. Posisi 4-3-2-1 dengan mengantikan Heskey dengan Joe Cole adakah dilihat sesuatu yang tidak masuk akal pada Capello. Joe Cole merupakan pemain yang cemerlang dalam kelab EPL berbanding Heskey yang gagal menyerlah pada musim ini. Apakah yang difikir oleh Capello, bukankah dia pernah mengunakan posisi ini malahan taktik ini juga digunakan oleh pasukan yang lain. Adakah Capello dan Heskey bersaudara, tidak pernahkah Capello melihat pretasi Joe Cole di kelabnya.

Tidak perlulah saya membebel lagi kerana, 2 orang jurulatih yang ego ini tidak tahu berbahasa melayu untuk membaca pandangan saya. Namun jika diilihat kedudukan sekarang skuad England masih lagi berpeluang untuk melangkah ke pusiangan ke-2 sekiranya menang dengan Slovenia. Berbeza dengan Perancis seperti telur dihujung tanduk, mereka perlu menang bukan sahaja menang malah menang besar melebihi 3 gol, di samping mengharapkan kemenangan diantara pasukan Mexico dan Uruguay dan perlawanan mereka mestilah tidak memperlihatkan jaringan yang besar. Boleh ke ???????



No comments: