Sunday, October 17, 2010

5 BUKU YANG SAYA SUKA

Saya mulanya bukanlah seorang yang gemar membaca, namun setelah bekerja di perpustakaan minat membaca terbentuk. Walaupun tidaklah sehebat mana tetapi saya dapat merasakan perubahan dalam diri saya dari sebelum ini. Di sini saya mahu berkongsi dengan anda apa yang saya baca dan sekiranya anda menjumpai buku ini bacalah bukan untuk anda sahaja tetapi juga untuk orang lain sekiranya anda sampaikannya.





1.JATUHNYA SEBUAH TAMADUN

Saya sebenarnya igin tahu bagaimana empayar Islam jatuh. Apabila saya meilihat buku ini saya terus pinjam dan setelah habis saya baca saya terus mencari untuk tujuan koleksi peribadi. Dalam buku ini menceritakan dengan lengkap tentang kerajaan Islam sejak dari zaman Rasulullah sehinggalah zaman khalifah Uthamniyyah di Turki. Saya rasa pertubuhan Hizbur Tahir patut membaca buku ini.



2.BUKTI-BUKTI SAINS DAN SEJARAH KERASULAN MUHAMMAD
Dunia sekarang semuanya memerlukan fakta bila mahu berhujah, dari fakta bermulalah logik. Islam bukan sahaja benar tetapi logic. Walaupun kita sudah menjadi orang Islam sejak dilahirkan, tidak semestinya kita tidak perlu belajar tentang keindahan Islam itu sendiri. Dari inilah datang iman, agar kita menjadi orang Islam yang beriman bukan hanya Islam pada i.c. Sejak dulu lagi saya percaya kehebatan Islam itu sentiasa dapat dibuktikan melalui sains. Kerana zaman sekarang zaman sains maka kita perlu tahu tentang sains, kerana sains sebahagian dari Islam.



3.HIMPUNAN HADIS SAHIH
Nabi telah bersabda “Peganglah 2 perkara ini Al-Quran dan Hadis dan nescaya kamu tidak akan sesat”.Oleh kerana Al-Quran kita telah ditekankan maka hadis saya lihat begitu kurang. Namun dek kerana ramai benar ajaran sesat dan fatwa yang mengarut-mengarut hari ini maka saya rasa perlu jika kita mempelajari hadis walaupun tidak banyak sekurang-kurangnya kita perlu tahu agar kita tidak terpesong dalam agama kita.




4.BIOGRAFI DATO’ ONN
Ramai yang tidak sedar bahawa Dato’ Onn boleh dikatakan orang yang telah membawa Tanah Melayu kepada kemerdekaan hampir 99%. Sebaliknya ramai yang beranggapan bahawa Dato’Onn merupakan seorang ahli politik yang gagal dalam kariernya, walhal perjuangannya begitu besar kepada orang Melayu. Oleh kerana Dato’Onn merupakan pengasas UMNO maka tak pasal-pasal beliau telah terheret bersama kepada kancah politik semasa. Ramai juga tidak sedar Dato’Onn juga merupakan orang yang secara tidak langsung membawa kepada penubuhan PAS. Buku ini merupakan diantara buku pertama yang saya pinjam ketika bermula bekerja disini. Banyak perkara yang kita tidak tahu tentang Dato’Onn, jadi saya sarankan kepada semua bacalah tentang kehidupan tokoh orang melayu ini.


5.DALANG-DALANG KEHORMAT PEPERANGAN
Buku ini telah memberi jawapanya kepada saya setelah hampir 10 tahun saya tertanya-tanya. Kenapa Tun Dr. Mahathir memecat Anwar Ibrahim. Perkara ini bermula apabila Anwar Ibrahim mempunyai hubungan yang baik dengan beberapa tokoh Yahudi Freemanson diantaranya ialah Paul Wolfworintz. Di dalam buku ini tidak pun menyebut nama Anwar Ibrahim namun pendedahan penulis buku ini tentang siapa dia Paul Wolfworintz, telah membuka mata saya siapa dia Anwar Ibrahim, mengapa dia begitu dilindungi oleh Amerika. Namun saya bukanlah mahu bercerita tentang Anwar Ibrahim tetapi tentang salah satu pertubuhan yahudi yang mengawal politik di Amerika. Mereka dikenali sebagai Neo-Konservatif. Neo-Konservatif bukan sahaja mengawal politik Amerika malah bertanggungjawab menjatuhkan Negara-negara Islam yang tidak mahu tunduk kepadanya.

No comments: