Monday, October 25, 2010

FILEM ISLAM DAN FILEM PATRIOTIK.


Saya terbaca satu artikel akhbar tentang terbitan filem Islam di Indonesia yang semakin hari mendapat tempat dalam masyarakat tempatan. Penulis itu membandingkan filem Malaysia yang hanya berkisarkan unsur cinta,komedi dan gejala sosial sahaja serta tidak membangun,sememangnya saya sokong. Namun saya tertarik pada bahagian bila dia memberi contoh filem Syukur 21 merupakan filem Islam yang pernah diterbitkan di negara ini telah berdetik hati saya untuk menulis. Apakah filem Islam pada pandangan kita?

Terus terang saya cakap, saya sebenarnya tak berapa gemar nak tengok cerita Indon pasal kebanyakkan cerita kat sana semuanya mengetengahkan percintaan dalam Islam,saya bukan tidak bersetuju tetapi saya bab cinta ini terlalu susah nak masuk. Lagipun Islam itu mempunyai skop yang luas untuk diterangkan. Saya bukan nak kutuk cuma tak layan jer lagipun saya tak nak komen apa-apa sebab saya tak tengok cerita tu. Saya Cuma tertanya dalam diri saya apakah filem Islam mengikut tanggapan kita?

Filem yamg baik mempunyai mesej yang baik,berbalik kepada penulis itu bila dia mengatakan filem syukur 21 merupakan filem Islamik saya kurang bersetuju. Mungkin pengarah filem itu ada mesej untuk disampaikan tapi saya rasa mesejnya kurang jelas dan gagal disampaikan. Saya telah menonton filem itu, apakah yang menampakkan filem itu sebagai filem Islam, adakah dengan kehadiran kumpulan nasyid terkenal iaitu Raihan telah meletakkan filem itu sebagai filem Islam ? Adakah dengan berlatar belakangkan masjid penduduk yang berjubah meletakkan filem itu sebagai filem Islam ? Sememangnya manusia memang dari dulu melihat luaran dari dalaman. Pada saya, filem Islam itu mestilah mempunyai nilai-nilai Islam dalam jalan ceritanya, dan nilai itu merupakan perkara utama yang diketengahkan disamping berniat untuk memberi ilmu kepada penonton. Saya pernah menonton cerekarama tv3 diantara drama Islam yang saya ingin berkongsi dengan anda ialah Khalifah, Sebesar Zarah dan Kelahiran Semula. Dalam drama ini tidak memaparkan imej, hero yang berjubah, tetapi sebaliknya mesej yang disampaikan begitu mendalam sekali. Janganlah gah dengan imej Islam yang ditonjol tetapi pengisian pada cerita terlalu kurang seperti meletakkan adengan tertentu sebagai perhiasan yang memperlihatkan filem itu filem Islam. Sebenarnya penerbit kita tidak berani untuk menerbitkan filem Islam kerana tidak faham konsep filem Islam ini,kerana itulah mereka tidak nampak kekuatan Islam itu sendiri. Penangan drama Nur Kasih patut dijadikan contoh bagaimana nilai-nilai Islam itu sebenarnya mendapat tempat dikalangan hati penonton.

Begitu juga dengan filem patriotik, kedua-dua filem ini bukanlah perkara yang mudah untuk dihasilkan. Seperti yang saya katakan tadi, pengisian perlu dititik beratkan, sekiranya diperlekeh maka jadilah cerita yang ntah apa-apa. Mungkin anda tidak dengar cerita bagaimana Erma Fatima dikritik kerana teater Natrahnya kerana beliau tidak meletakkan pengisian dalam teater itu. Saya kurang berpuas hati apabila salah seorang penerbit di Malaysia mengatakan yang anak muda sekarang tidak patriotik berdasarkan filem yang diterbitkan gagal di pawagam. Apakah makna filem patriotik pada kita? Bagaimana hendak patriotik jika mereka yang bertanggungjawab tidak menterjemahkan maksud patriotik dalam konsep yang sebenar. Apabila saya menonton filem Pardesh lakonan Shah Rukh Khan dan Mahima Chaundry, saya berkata dalam hati yang inilah adalah filem patriotik tanpa disangka diakhir cerita itu memang diterbitkan sempena hari kemerdekaan India. Mengapa saya berkata filem Pardesh filem patriotik, kerana dia menunjuk rasa kecintaan pada Negara,mempertahan maruah,berbangga dengan identiti mereka dan banyak lagi yang boleh anda lihat. Tetapi di Malaysia, penerbit kita seperti melihat filem patriotik itu adalah filem yang berkisarkan peperangan semata-mata ditambah pula peperangan merupakan latar belakang filem itu namun pengisian semangat patriotik terlalu kurang. Sebab itulah filem itu gagal mendapat dikalagan hati penonton kerana mereka menganggap filem itu filem yang biasa bukan filem patriotik. Di antara filem patriotik yang Berjaya di Malaysia ialah filem Bukit Kepong, kalau ditanya 10 orang saya percaya 8 atau 7 darinya akan mengatakan Bukit Kepong terbaik. Mengapa saya tidak cakap filem Leftenan Adnan ke, Embun ke, sebaliknya begitu respek dengan filem yang dah lama ini. Sebabnya Dato’ Jins Samsudin tahu apa yang dikatakan filem patriotik, Dan beliau meletakkan mesej sebagai perkara utama bukannya hiburan. Dia mahu orang tahu perjuangan orang dahulu sebab itulah filem Bukit Kepong selalu disebut sebagai filem yang patriotik yang terbaik di Malaysia walaupun sudah lama diterbitkan dengan teknik penghasilan tidak secanggih sekarang. Sekian.

No comments: