Tuesday, October 5, 2010

MANA SATU BETUL NI ?????






Blog,FaceBook,email,sebaran artikel,youtube dan banyak lagi yang seangkatan dengannya. Kalau ditanya tentang kebaikannya tentu 10 kita boleh kasi tetapi kalau ditanya keburukkannya mungkin satu kita boleh jawab. Apa keburukannya???? FITNAH. Walaupun Cuma satu saya sebut tapi kemudaratannya sangat besar.Mungkin satu ini mampu menewaskan 10 kebaikan yang kita fikir.Kecanggihan teknologi maklumat membuatkan manusia boleh berkata apa sahaja,kita boleh berkomikasi secara meluas tetapi yang tak eloknya bila nak mencarut, nak kutuk, nak mengumpat semua jadi boleh. Tapi kadang-kadang kita lupa hukum tetap hukum Allah Nampak apa yang kita buat, dia Maha Mengetahui apa agenda kita.
Sekarang saya nak ajak anda semua berfikir tentang fitnah ataupun tuduhan yang melulu, oleh kerana dunia IT membuatkan manusia boleh bercakap sesuka hati itulah yang mendatangkan bahaya. Bercakap tanpa berfikir, hanya berlandaskan emosi maka jadilah hasil penulisan yang teruk dan tidak membina tetapi sebaliknya hanya mendatang perpecahan sesama sendiri. Ada orang lebih percaya pada blog kerana beranggapan blog telus daripada berita di TV. Memang, saya tahu TV di Malaysia semuanya pro-kerajaan Barisan Nasional, mereka sengaja mengadakan provokasi untuk menunjukkan kerajaan BN baik dan pembangkang jahat. Namun apakah hujah yang mengatakan blog,email,artikel dan sewaktunya dengannya adalah sumber yang boleh dipercayai? Adakah hanya dengan mengkriktik kerajaan BN sahaja yang boleh mebuatkan sumber itu adalah sumber yang sahih. Saya amat pelik bin ajaib bila tersebarnya gambar super impose DS Najib dan Altantuya, semua orang percaya. Ada yang komen kebenaran sudah terbukti. Kenapa mereka percaya walhal gambar super impose itu tidak boleh mendakwanya dan menjadi bahan bukti malah dalam Islam sendiri pun perbuatan itu adalah haram. DS Anwar kata macam tu, DS Najib kata macam tu, jadi kita nak percaya pada siapa? Mana satu yang betul ni?

Tiru macam saya,kita jadi Hakim, bukan menunjukkan kita tidak menyebelahi mana-mana pihak tapi menjadi orang sewajarnya membuat keputusan dengan tepat,bagaimana nak buat keputusan dengan tepat? Dengan memerhati, ilmu dan analisis. Dengan bermacam-macam jenis penyebaran maklumat seharusnya kita perlu bijak menerima cara maklumat tersebut. Kita perlu dengar hujah kedua-dua pihak barulah kita tahu mana yang betul. Satu contoh mudah, saya pangkah Barisan Nasional, mengapa saya buat begitu, jawapan saya mudah sebab Pakatan Rakyat mengangkat DS Anwar Ibrahim sebagai calon Perdana Menteri. Saya tidak suka DS Anwar sebab dia dibela oleh Yahudi Freemanson , bukankah Yahudi Freemanson itu menentang Islam? Tapi orang tetap percaya pada Anwar? kerana “ orang tak peduli dari mana kebenaran itu datang tetapi dari siapa kebenaran itu datang”. Saya tidak menolak kemungkinan jika saya memangkah PAS satu hari nanti jika mereka menolak pengaruh endrogen dalam parti mereka. Mengapa saya berkata begitu kerana seperti saya katakan tadi kita sewajarnya bersikap seperti hakim dengan membuat keputusan berlandaskan ilmu,memerhati dan analisa. Tidak bolehkah kita jadi orang tengah kita tidak memihak kepada siapa-siapa. Jangan salah faham, kita hanya membuat keputusan yang kita fikir betul. Kita perlu membuat keputusan kerana keputusan yang betul mempengaruhi kehidupan kita. Kita tidak boleh duduk berpeluk tubuh dan tidak berbuat apa-apa. Sebagai contoh mengapa saya pilih Islam menjadi penganggan hidup saya bukan agama lain walhal bukan agama Islam sahaja yang wujud di dunia ini. Jawapannya seperti saya katakan tadi saya buat keputusan dengan ilmu, memerhati dan analisa. Dan sebab itu saya terus menjadi orang Islam.Oppss lupa nak cakap takut salah faham pula, saya menjadi orang Islam yang menjalankan suruhan Allah bukan Islam pada I.C sahaja seperti yang kita tengok sekarang ni.
Berbalik kepada perbincangan kita tak perlulah saya mengulas panjang tentang siapa yang betul siapa yang salah tetapi yang paling betul sumber yang tepat dan haram jika bantah adalah Al-Quran dan Hadis. Namun ada juga yang nak menafikannya sebab terpengaruh dengan ulama celup. Sebab apa saya kata Al-Quran dan Hadis paling betul,sebab ianya datang dari Allah s.w.t. Tahukah korang oleh kerana ramai orang eropah menganalis Al-Quran maka mereka terbuka hati memeluk Islam kerana mereka telah membuat keputusan yang tepat dari hasil melihat Al-Quran itu dengan Ilmu,Memerhati dan Analisa.

No comments: