Thursday, June 24, 2010

DI SEBALIK KEMEGAHAN SEKOLAH CINA DAN KEANEHAN SEKOLAH AGAMA.

Baru-baru ini saya terbaca satu artikel di dalam sebuah majalah berkaitan tentang sekolah agama. Dimaksudkan di sini bukan “Sekolah Kebangsaan Agama” tetapi sekolah agama yang biasa atau dikenali sebagai sekolah agama waktu petang (bahasa orang Johor). Artikel itu melaporkan tentang keadaan sekolah agama di negeri Selangor yang begitu daif dengan kemudahan asas yang begitu terhad dan menyedihkan. Berbeza di negeri Johor kebajikan sekolah agama diambil berat kerana sistem sekolah agama telah bermula semenjak pemerintahan Almarhum Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Abu Bakar lagi dan kerana itulah sistem sekolah agama di Johor dilihat lebih teratur. Ketika itu sekolah agama dikenali sebagai madrasah. Fungsi utamanya pada waktu itu lebih menekankan soal pendidikan agama dalam menyekat penyebaran ajaran Kristian, kerana pada waktu itu sistem pendidikan dikuasai oleh penjajah Bristish yang membuatkan masyarakat melayu pada waktu bimbang penyebaran agama Kristian melalui pendidikan tersebut. Mengakui pendidikan di sekolah Inggeris amat perlu untuk masa depan anak-anak mereka, pendidikan agama tidak diketepikan sebaliknya dititikberatkan melalui kelas tambahan agama dimadrasah. Setelah sekian lama sistem terbaik ini masih lagi diteruskan, malah ada negeri-negeri di Malaysia yang mula mengikut sistem pendidikan ini, walaupun tidak diwajipkan tetapi pemikiran orang melayu dalam menitikberatkan didikan agama kepada anak-anak mereka masih lagi di paras kesedaran. Tetapi jangan tahu belajar sahaja,pratikan juga. Kerana menurut hadis Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan oleh Imam Muslim “Daripada Abu Hurairah r.a Sesungguhnya Allah s.w.t, tidak meliaht kepada fizikal dan juga paras kamu, tetapi ia melihat kepada hati dan amalan kamu”.

Saya tidak pasti sama ada keadaan pembelajaran dulu sama seperti sekarang, di mana seorang pelajar mempunyai 2 sekolah untuk dipenuhi dalam sehari (waktu persekolahan).Walau bagaimanapun pada zaman sekarang pendidikan sekolah agama telah dikemaskini dan mantapkan lagi. Dari penggunaan nama madrasah sehinggalah ditukarkan kepada sekolah agama, serta ditambah dengan peperiksaan akhir tahun dimana sekiranya gagal maka tidak untuk ke peringkat pengajian seterusnya dan terpaksa mengulang pembelajaran sehingga lulus. Sistem pendidikan ini bercorakkan seperti didikan tambahan, kerana kerajaan sedar pendidikan agama Islam begitu meluas dan bukan sekadar sembahyang, berpuasa, mengaji, dan berzikir tetapi juga meliputi ekonomi (muamalat), hukum sosial (jenayat, faraid, munakahat), ibadat-ibadat yang diterangkan dengan lebih teperinci. Berbeza di negeri lain yang baru melaksanakan sistem pendidikan tambahan ini memanglah dianggap sedikit kelam kabut. Maklumlah seperti yang saya katakan tadi tidak seperti di negeri Johor yang telah sekian lama bermula. Namun sebagai seorang Islam saya agak sedih dengan kemudahan asas yang saya lihat dalam artikel itu. Tidak terkecuali di Johor kerana sebelum ini juga saya mendengar laporan berita tentang masalah yang sama, walaupun tidak seteruk di Selangor namun sedikit sebanyak memberi persepsi kurang baik dikalangan masyarakat bukan Islam.

Tidak seperti sekolah kebangsaan dan menengah, sekolah agama di bawah peruntukan enakmen negeri, maka segala peruntukkan sepenuhnya diselia oleh kerajaan negeri tanpa campur tangan kerajaan pusat. Saya kurang pasti dengan sekolah cina dan tamil adakah dibawah senarai negeri ataupun dalam senarai bersama. Namun konsep pendidikan sekolah agama, sekolah jenis kebangsaan, dan sekolah kebangsaan ada perbezaannya iaitu keperluan dalam tuntutan masyarakat. Tetapi tidakkah anda pelik dengan pembangunan sekolah Jenis Kebangsaan Cina yang begitu pesat lebih dari sekolah kebangsaan. Sekolah kebangsaan yang diselia oleh kerajaan pusat dan negeri pun tidak sehebat begitu. Apa rahsia sekolah cina dari mana mereka mendapat peruntukan? Arwah ayah saya merupakan bekas guru kepada 3 buah sekolah cina, sedikit sebanyak saya dapat berkongsi dengan anda tentang peruntukan sekolah tersebut. Selain itu juga saya berkawan dengan ramai pelajar dari sekolah kebangsaan cina lalu dari situlah saya dapat jawapan untuk saya kongsikan kepada anda didalam artikel ini.

Seperti sekolah kebangsaan dan menengah, sekolah cina juga mempunyai Persatuan Ibu Bapa Dan Guru (PIBG), namun bak kata pepatah lain padang lain belalang, lain tempat lainlah perlaksanaannya. Hubungan yang rapat dimainkan dan peranan oleh ibubapa dalam membantu pihak sekolah untuk pendidikan anak-anak-anak mereka patut kita puji. Mereka sedar jika mengharap peruntukan dari pihak kerajaan belum tentu dapat, jika dapat pun bukanlah seperti yang diharap-harapkan. Banyak sekolah yang kerajaan nak jaga jadi faham-fahamlah ya, bukannya kerajaan tidak menjalankan tanggungjawab. Atas dasar kesedaran itu, munculah dermawan-dermawan dari ibubapa yang membantu pihak sekolah bagi mendapatkan peruntukkan untuk pembangunan sekolah. Selain itu, wakil-wakil rakyat yang berbangsa cina turut membantu menyumbangkan dana untuk sekolah ini. Anda rasa pelik tak?

Saya sangat berasa pelik, mengapa sekolah agama tidak melakukan cara yang sama dalam mendapatkan peruntukkan untuk pembangunan sekolah mereka. Saya berani berkata begini kerana saya 8 tahun mendapat pendidikan di sekolah agama, mengapa saya lebih setahun kerana saya sangkut setahun ketika darjah satu. Saja menyelitkan unsur humour dalam artikel ini. Dalam 8 tahun itulah saya mendapati ada sikap sebahagian (bukan semua) guru agama yang cuba “mengerejakan” sekolah agama. Mungkin saya agak keterlaluan tetapi itulah hakikatnya. Ketika zaman renaissance di eropah, paderi-paderi gereja menentang sains dan teknologi yang pada ketika itu begitu memonopoli minda sosial masyarakat eropah. Mereka menanggap sains ialah keduniaan dan sekular yang menyesatkan manusia. Namun pada zaman saya itulah ayat yang digunakan oleh sebahagian guru-guru sekolah agama. Apakah mereka tidak kenal Islam dengan lebih terperinci. Saya bukan mereka cerita kerana perkara ini berlaku di depan mata saya sendiri malah bukan sekali, tetapi fahaman salah tentang Islam banyak berlaku di sekolah agama saya waktu itu. Contoh ayat-ayat yang paling popular “ Ilmu sekolah kebangsaan ilmu orang kafir, dia hanya membawa kamu semua ke neraka” dan malaikat tidak akan bertanya soalan matemaik, soalan sains di dalam kubur nanti”. Itulah ayat yang dapat saya kongsikan untuk anda bagi menilai salah satu anggapan yang salah tentang Islam. Saya bukan mengutuk tetapi sekadar melahirkan tanda tidak setuju saya. Saya percaya jika saya menangkat tangan lalu membantah pada waktu itu, nescaya saya akan digelar kafir nanti. Berdasarkan contoh situasi yang saya beri dapatlah kita mengngagak mengapa pembangunan sekolah agama begitu suram.

Walaupun sekolah agama diibaratkan sebagai didikan tambahan namun, keselesaan,kemudahan dan kepekaan masyarakat perlu diambil serius. Mentaliti masyakat kita yang menganggap Islam lebih kepada kesederhanaan telah disalah tafsir. Kederhanaan dalam Islam sebenarnya dilihat dari aspek yang tidak bermegah-megah dan membazir dalam merasai nikmat dunia, tetapi dalam kes ini adalah dikategorikan sebagai kemiskinan dalam keselesaan mendapat pendidikan. Tidak semestinya kekayaan menjerumus kepada keduniaan dan kemiskinan pula mendekatkan diri kepada akhirat. Sikap sebilangan guru sekolah agama yang begitu mengkritik sistem sekolah kebangsaan dan menengah seolah-olah seperti haram ditiru. Kerana itulah sekolah agama saya pada waktu itu tiada PIBG. Alhamdulilah,zaman berganti zaman, generasi baru mengantikan generasi lama telah memperlihatkan perubahan mentaliti guru-guru sekolah agama, mereka belajar apa yang dilakukan oleh pentadbiran sekolah kebangsaan, dalam menjadi sistem pendidikan sekolah agama lebih tersusun. Saya mencadangkan sekolah agama perlu juga memohon sumbangan dari ibubapa seperti disekolah cina. Tidak salah meminta bantuan kewangan dari keluarga demi kepentingan pendidikan anak-anak mereka kerana bersedekah memang sangat dituntut di dalam Islam. Dan ibubapa pula tidak perlulah cerewat untuk menghulur. Tetapi apa yang merisaukan saya adakah masyarakat melayu kita seperti masyarakat cina? Dato’ Seri Hishamuddin Tun Hussein yang ketika itu menjadi menteri pelajaran pernah mengeluarkan kenyataan yang tidak disangka-sangka dan mungkin membuatkan sebahagian orang melayu marah. Lebih kurang begini kenyataan beliau Kalau nak bayar, bayar kalau tak nak sudah,kalaulah kerana RM 20 menjadi bebanan kepada ibubapa daripada masa depan pendidikan anak-anak mereka tak perlulah bayar. Saya berasa hairan bila melihat ibubapa pelajar sekolah cina yang boleh turun bersama-sama membersihkan kawasan sekolah ketika musim banjir” . Mungkin ada yang marah tetapi pada saya mengapa terlalu berkira kerana duit itu adalah untuk kemudahan anak-anak mereka. Cubalah kita munasabah diri, pernahkah kita menggunakan wang kita sesuatu perkara dimana kita tidak mati jika tidak melakukan perkara itu seperti beli baju untuk dipakai 2 kali, lepas tu terperap kat almari, tengok cerita Razak Mohaiden ke, beli rokok 20 batang ke dan macam-macam lagi. Cuba kita bayangkan lagi adakah rugi, jika kita sedekahkan duit itu kepada pembangunan sekolah demi kelesaan anak-anak kita, malah sedekah kita itu tidak mati begitu sahaja malah amalan itu akan membantu kita di akhirat kelak. Segala amal yang baik walau sepatah kata Tuhan akan memberi balasan berlipat ganda. Satu lagi yang saya nak kongsi yang tiada kena mengena dengan topik ini ialah sikap orang melayu yang tidak mahu menghantar anak mereka ke sekolah agama dengan alasan sijil sekolah agama tidak laku dalam pasaran kerja. Ini namanya pemikiran cetek, semua ilmu berguna memang diakui ada yang berjaya tanpa sijil sekolah agama tetapi agama membentuk keperibadian seseorang. Mahukah kita melihat kejayaan anak-anak kita dari rumah orang-orang tua ataupun berjaya tetapi dengan Allah semakin jauh, sudah tentu di akhirat alam yang kekal abadi mereka akan tersungkur. Kalaulah itu alasan mereka dengan mengaitkan terhadap pasaran kerja kenapa belajar anak gosok gigi sedangkan yang nak digunakan akal bukannnya gigi untuk berfikir.
Memang saya belum ada anak lagi, mungkin ada yang cakap saya tak tahu apa-apa pasal pendidikan anak-anak. Tidak mengapalah, walaupun panas hati dan telinga. Jika saya ada anak suatu hari nanti saya takkan berkira untuk membantu pihak sekolah dalam membantu memartabatkan pendidikan sekolah lebih-lebih lagi jika sekolah itu ke arah kebaikan masyarakat melayu khususnya. Sekian

TAKSUB

Baru-baru ini saya menonton satu video ceramah agama yang disampaikan oleh seorang tokoh politik melalui laman web youtube. Tokoh itu mengulas topik tentang perlantikan baginda Rasulullah s.a.w sebagai nabi dan rasul kepada umat manusia. Saya sangat tidak bersetuju dengan kenyataan penceramah tersebut dimana dia mengatakan bahawa baginda Rasulullah s.a.w merupakan orang yang biasa sahaja sebelum dilantik menjadi rasul dan ada juga menyebut bahawa Allah s.w.t memilih rasul dengan melihat siapa yang paling layak dikalangan penduduk Mekah pada waktu itu dan akhirnya Nabi Muhammad dipilih. Apakah ulama perasan beranggapan bahawa perlantikan rasul dibuat seperti pemilihan seorang senator, ketua darjah, ketua belia bahagian dan sebagainya,dari mana dia belajar? Kenyataan penceramah cap ayam ini bukan sahaja salah, malah boleh dianggap juga menghina urusan Allah s.w.t. Namun bukan ini yang saya mahu sampaikan disini, apabila saya melihat komen para penonton di laman youtube tersebut, nampaknya bukan seorang sahaja yang membuat kesilapan kerana ada yang menyokong kenyataan tersebut. Mengapa mereka menyokong? Inilah yang dikatakan“TAKSUB”.

Sebelum ini juga saya pernah menonton satu video dari laman web yang sama tentang seorang tokoh politik tanpa berselidung menyatakan bahawa dia berkawan baik dengan seorang tokoh Yahudi yang begitu anti kepada Islam. Namun saya agak begitu fokus dengan 2 komen yang diberikan oleh penonton yang pertama “ berkawan dengan Yahudi lebih baik dari berkawan dengan orang UMNO” dan yang ke-2 “ Kejahatan terhadap orang Yahudi adalah rekaan dari pihak UMNO”. Wah… nampaknya dosa orang Yahudi terhapus secara langsung kerana pemimpin kesayangan mereka berkawan dengan orang Yahudi. Kenapa ini berlaku? Inilah “TAKSUB”, pemikiran yang semakin menjalar di dalam minda umat manusia.

Dalam Islam kita tidak pernah diajar supaya taksub kepada seseorang walaupun dengan Rasulullah s.a.w sendiri. Harus kita ingat taksub dan taat merupakan dua perkara yang berbeza. Taat membawa kepada suatu keadaan yang tidak kita tidak menentang kearah sesuatu kebaikan, sekiranya ada sesuatu yang kita ingin sampaikan, ingin mendapat kepastian ataupun kurang bersetuju kita harus mengutarakan kepada orang yang kita taati itu. Berbeza dengan taksub dimana salah ataupun betul kita akan ikut sahaja tanpa langsung untuk berfikir sejenak. Jika betul tidak mengapa, tetapi jika apa diperkatakan itu salah maka buruk padahnya yang akan menimpa masyarakat. Rasulullah merupakan seorang yang mendapat wahyu,mukjizat, dan kesempurnaan yang ada dirinya, masih tetap menggunakan Majlis Syura dalam pentadbiran. Ini menunjukkan bahawa baginda sendiri meminta pandangan para sahabat dalam membuat keputusan dan tidak mengunakan statusnya sebagai rasul pilihan Allah dalam membuat setiap keputusan sendiri. Ketika mengajar pula Rasulullah s.a.w, sering ditanya oleh umatnya pada waktu itu namun baginda tidak pula marah dan mengeluh, baginda menjawab seperti biasa. Dan sekiranya baginda tidak dapat menjawab baginda akan memohon petunjuk dari Allah s.w.t, baginda tidak menghentam sahaja, walaupun pada waktu kita tahu penduduk Mekah akan mempercayai apa sahaja yang diperkatakan oleh baginda. Namun,itulah Rasulullah, baginda berjuang diatas nama Allah bukan untuk kepentingan populariti dan sanjungan. Terdapat hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim yang boleh kita renungkan bersama Drpd Rafi bin Kharij r.a Sesungguhnya aku (Rasulullah s.a.w) hanyalah seorang manusia. Jika aku menyuruh kamu dengan sesuatu dari urusan agama maka terimalah dia dan apabila aku menyuruh kamu dengan sesuatu urusan (urusan dunia) maka aku hanyalah seorang manusia.”

Berdasarkan contoh ini dapatlah kita membezakan diantara 2 perkara taat dan taksub. Ada dikalangan umat Islam mengamalkan sikap berlebihan di dalam agama. Ajaran sesat merupakan diantara beberapa kesan akibat punca ketaksuban kepada individu tertentu. Tidak salah sekiranya kita bertanya sekiranya kita mahu mendapat kepastian. Pernah berlaku kepada saya kita saya di bangku sekolah. Saya pernah bertanya kepada guru saya tentang bab peyembelihan, oleh kerana guru saya tidak dapat menjawab maka terus dia menyelarkan saya sebagai seorang yang mempersoalkan tentang hukum Islam. Saya bukan mempersoalkan tetapi hanya ingin tahu namun disinilah kita dapat melihat fahaman yang salah tentang Islam yang secara tidak langsung menjerumus kepada unsur ketaksuban. Menurut satu hadis sahih yang diriwayatkan oleh imam Muslim dan Al-Bukhari “ Daripada Saad bin Abi Waqqash r.a Rasulullah bersabda sesungguhnya dosa orang Islam yang paling besar pada orang Islam ialah orang bertanya tentang sesuatu yang tidak diharamkan ke atas manusia lalu ia diharamkan kerana pertanyaanya.” Rasullulah sendiri tidak pernah menyelar umatnya sekiranya mereka bertanya walaupun soalan itu agak keterlaluan. Ajaran Islam mengajar kita menganalisis sesuatu perkara melalui analisis kita dapat melihat lebih daripada yang kita sangkakan. Dan kerana inilah sains dan teknologi berkembang di dunia disebabkan teori-teori sains yang terdapat di dalam Al-Quran dan juga Hadis. Tidak hairanlah ada diantaranya ayat Al-Quran dan Hadis itu begitu ditujukan oleh orang yang hidup pada masa akan datang ketika zaman Rasulullah s.a.w. Taksub juga boleh membawa kita kepada syirik, kerana apabila kita memuja dan mengagungkan seorang lebih dari sepatutnya. Seperti kita lihat dakwaan salah seorang pengikut kumpulan tertentu yang menyatakan ketua mampu menyembuh penyakit, berkuasa menjatuhkan musibah, mampu mengetahui masa hadapan dan macam-macam lagi, seolah-olah kekuatan mereka setanding dengan Tuhan, Nabi sendiri pun tidak pernah bercakap begitu walaupun nabi mempunyai mukjizat.

Seperti yang pernah saya katakan dulu, sebagai penghuni di zaman yang begitu mencabar ini kita perlu memperbanyakan ilmu, agar terhindar dari perkara-perkara yang bertentangan dengan agama. Kita tidak boleh berguru dengan seseorang sahaja dan terus menganggap apa yang ada pada kita sudah mencukupi. Ini juga dikatakan taksub, iaitu taksub kepada diri sendiri. Kita perlu ingat bahawa kita sewajar taat kepada agama bukan taksub kepada agama. Saya berkata begitu kerana ada diantara ajaran-ajaran yang disampaikan bertentangan dengan ajaran Islam yang sebenar. Apabila kita taksub kita tidak melahirkan sesuatu untuk kita mendapatkan ulasan yang lebih lanjut dan hanya menerima apa sahaja yang dikatakan kepada kita. Seperti yang boleh saya berikan di sini ialah membaca Al-Quran. Ada diantara kita membaca Al-Quran kerana disuruh dan lantas kita terus mengikutnya tetapi kita tidak terfikir mengapa kita perlu membaca Al-Quran sehingga ada yang membanggakan mereka sudah khatam lebih dari 10 kali. Sekiranya kita bertanya maka jawapannya “ Ikut saja, kau nak masuk neraka” Ada satu peristiwa yang saya teringgat apabila ada seorang artis yang ditahan kerana meminum minuman keras lantas ibunya tidak percaya kerana anaknya itu telah beberapa kali khatam Al-Quran. Di sinilah kita dapat melihat bahawa masyarakat kita masih menganggap Al-Quran itu hanya sekadar untuk dibaca tetapi tidak untuk diperlajari, dianalisis, dan diamalkan. Al-Quran bukan diturunkan hanya untuk dibaca sahaja sebab itulah Allah berfirman Al-Quran ini adalah panduan untuk manusia. Bagaimanakah untuk menjadi panduan sekiranya kita tidak tahu apa yang ada di dalam Al-Quran. Seperti yang saya tekankan tadi, tidak salah jika seseorang itu bertanya “mengapa” “apa” dan “kenapa”. Kerana Islam sentiasa ada jawapannya. Tidak bersetuju dengan seseorang bukanlah dikatakan sebagai menentang tetapi kerana ingin mendapat kepastian ataupun menegakkan fakta dan kebenaran yang tidak kita diketahui. Sekian.

Monday, June 21, 2010

PIALA DUNIA DAN EGO SEORANG PENGADIL

Pagi 12 jun (2.30 pagi) saya gagah diri untuk melihat pasukan Perancis beraksi menentang Uruguay. Posisi meletakkan seorang penyerang dihadapan disamping 2 orang lagi penyerang membantu merupakan posisi yang cukup popular dalam kancah bola sepak eropah sekarang. Thiery Henry dibantu oleh Nicholas Anelka dan Govou. Tiada kelibat Florent Malouda dalam posisi kali ini. Pada mulanya saya beranggapan Malouda akan digandingkan bersama Anelka sebagai pembantu Henry pada bahagian serangan tak apalah mungkin ini taktik Domenech dalam fikiran saya. Masakan tidak saya berfikir begitu kerana persembahan mereka untuk Chelsea pada musim ini cukup membanggakan, serta membantu Chelsea mendapat kejuaraan treble.45 minit berlalu serangan pasukan Perancis begitu hambar sekali. Separuh masa kedua bersambung namun Perancis gagal memperlihatkan mereka sebagai naib juara piala dunia 2006 di Jerman. 15 minit lagi untuk wisel penamat ditiup barulah Domenech memasukan ‘key player Chelsea’ Flourent Maloud tetapi sudah terlambat. Perlawanan seri tanpa jaringan.Hari berikutnya saya menonton pasukan England pula, tak payahlah saya mengulas panjang, naik meyampah saya. Tidak seperti perlawanan kelayakkan dulu, aksi England membosankan. Penyingkiran Theo Walcott dari skuad England cukup membuatkan peminat England terkilan untuk meyaksikan aksi penyerang dalam kelompok 5 penyerang terpantas di dunia itu. Ketika beraksi dalam pusingan kelayakkan England mengunakan posisi 4-3-2-1, Heskey merupakan penyerang utama dan dibantu oleh Wayne Rooney dan Theo Walcott. Adakalanya juga posisi Walcott diambil alih oleh Defoe dan Wright Philips. Heskey berperanan sebagai pengacau kepada benteng pertahahan bagi membuka ruang untuk Rooney dan Walcott melancarkan serangan dibahagian tepi. Kepantasan mereka dan kekebalan Heskey membuatkan England mempamerkan aksi menghiburkan dengan serangan yang merbahaya. Tak hairanlah sekurang-kurangnya 2 gol yang akan dijaringkan oleh England.

Tetapi…. Semuanya berubah setelah kejohanan berlangsung, saya mulai dengan pasukan Perancis. Selepas mencatatkan keputusan seri ketika menentang Uruguay, saya membaca akbar yang mempaparkan Domenech mempunyai masalah dengan Malouda yang menyebabkan dia tidak diturunkan dalam kesebelasan utama skuad Perancis. Mengapa wujud unsur kronisme dalam membawa cabaran kebangsaan. Pada pendapat saya Malouda lebih pantas dan bijak daripada Govou, mengapa dia perlu disisihkan hanya kerana tidak bersefahaman dengan jurulatih, mengapa Domnech perlu ego. Keegoan Domenech mungkin akan memyebabkan sejarah buat Perancis akan berulang ketika di Piala Dunia 2002, apabila Perancis gagal layak ke pusingan ke-2 malah tidak menjaringkan sebarang gol pun ketika itu. Kekalahan 2-0 kepada Mexico telah memperlihatkan sejarah itu semakin hampir.

Dalam skuad England pula, cukup menghampakan saya, sudahlah Theo Walcott tidak beraksi malah, penukaran posisi kepada 4-4-2 yang memperlihatkan Heskey bergandingan dengan Rooney jelas menampakkan ketidakkeserasian mereka. Seri 1-1 dengan U.S.A dan seri tanpa jaringan dengan Algeria boleh dijadikan bukti. Akbar pada 22 Jun 2010, melaporkan John Terry bersama Steven Gerrard, Frank Lampard dan David James, memujuk Fabio Capello jurulatih skuad England, untuk menukar posisi dan mengugurkan Heskey dalam kesebelasan utama, tetapi malangnya dia enggan. Mengapa Capello sukar untuk menerima pandangan, walhal cadangan itu diutarakan oleh pemainnya yang ada kelas tersendiri.Mereka juga adalah pemain bola sepak yang cemerlang yang mungkin satu hari bakal menjadi jurulatih seperi Capello. Posisi 4-3-2-1 dengan mengantikan Heskey dengan Joe Cole adakah dilihat sesuatu yang tidak masuk akal pada Capello. Joe Cole merupakan pemain yang cemerlang dalam kelab EPL berbanding Heskey yang gagal menyerlah pada musim ini. Apakah yang difikir oleh Capello, bukankah dia pernah mengunakan posisi ini malahan taktik ini juga digunakan oleh pasukan yang lain. Adakah Capello dan Heskey bersaudara, tidak pernahkah Capello melihat pretasi Joe Cole di kelabnya.

Tidak perlulah saya membebel lagi kerana, 2 orang jurulatih yang ego ini tidak tahu berbahasa melayu untuk membaca pandangan saya. Namun jika diilihat kedudukan sekarang skuad England masih lagi berpeluang untuk melangkah ke pusiangan ke-2 sekiranya menang dengan Slovenia. Berbeza dengan Perancis seperti telur dihujung tanduk, mereka perlu menang bukan sahaja menang malah menang besar melebihi 3 gol, di samping mengharapkan kemenangan diantara pasukan Mexico dan Uruguay dan perlawanan mereka mestilah tidak memperlihatkan jaringan yang besar. Boleh ke ???????