Sunday, May 2, 2010

Satu Malaysia dan One Israel : Kalau sama apa masalahnya.

Satu Malaysia dan One Israel : Kalau sama apa masalahnya.

Bila melihat tajuk di atas sudah tentu ramai berangapan negatif terhadap saya. Mungkin ada yang mengelarkan saya sebagai munafik mungkin ada juga yang mengatakan saya pro-Israel. Biasalah umat manusia selalu taksub terhadap dendam mereka dan tanpa mereka sedari mereka sebenarnya telah ditipu akibat kefahaman yang kurang tentang agama. Sebelum perkara ini dihebohkan saya telah pun dimaklumkan oleh seseorang tentang persamaan ini, lalu saya pun menyatakan “sekiranya sama maka sesiapa yang mempunyai FaceBook sepatutnya digelar sebagai pro-Israel. Lelaki itu tidak menjawab apa-apa mungkin terjerat dengan perangkap sendiri.
Tidak semestinya apa yang dilakukan oleh Yahudi tidak boleh kita ikut tetapi bolehkah kita ikut orang Yahudi??? Hakikatnya,kita tidak perlu ikut tetapi sebenarnya orang Yahudi itu telah banyak meniru gaya hidup orang Islam, kita tidak sedari kerana fikiran kita telah diracuni oleh mereka. Mereka tiada cara hidup yang berkualiti kerana itulah bangsa Yahudi itu merempat dari zaman ke zaman. Bermula dari zaman Mesopotamia sehinggalah zaman Hitler. Maka dengan itu mereka meniru cara hidup orang Islam yang mereka rasa lebih berkesan dalam memajukan diri mereka agar tidak tertindas lagi. Namun sekarang orang Islam pula yang menjerumus ke arah gaya hidup orang Yahudi yang membuatkan kita lemah pada masa sekarang.
Saya tidak tahu apa yang dimaksudkan dengan Satu Malaysia. Hal ni kerana tiada definisi yang rasmi direkodhan, namun apa yang disebutkan oleh Datuk Najib, konsep ini lebih menjerumus kepada soal perpaduan kaum yang merupakan aspek penting dalam membentuk sebuah negara yang berjaya. Perpaduan begitu penting dalam sesebuah Negara ini terbukti dengan tumbangnya Malayan Union kerana kekuatan perpaduan orang melayu pada masa itu. Walaupun teknologi senjata orang melayu begitu lemah namun kehebatan dalam perpaduan itu membuatkan kita berjaya mengusir penjajahan dimuka bumi kita.
Adakah anda tertanya-tanya siapakah orang yang pertama sekali membentuk kejayaan negaranya melalui perpaduan ? Jawapannya ialah Rasulullah s.a.w. Selepas berhijjrah ke Madinah baginda menyatukan orang Muhajirin dan Ansar terlebih dahulu sebelum Masjid Nabawi didirikan. Walaupun ada orang Yahudi di situ baginda tidak pula mengusirnya sebaliknya mereka juga dilindungi jauh sekali ditindas. Walaupun Baginda tidak menggunakan istilah Satu Madinah tetapi formula penting ini jelas mendatangkan kejayaan sehinggalah Empayar Islam jatuh.
Saya tidak tahu mengapa orang Islam kini terlalu tidak berminat dalam mengkaji Islam sedalam-dalamnya. Islam merupakan agama yang menyarankan hambanya mengkaji. Sebelum Rasulullah dilantik menjadi Rasul pun baginda suka mengkaji tentang kejadian alam, sikap manusia dan lain-lain. Kita sekarang terlalu taksub dengan politik sehingga agama sendiri menjadi no.2 mungkin juga no.4 dalam hidup kita. Cara hidup orang Islam yang sebenar kini lebih dicedok oleh musuh dan kelakarnya kita menyatakan itu cara hidup musuh yang haram kita ikut, tak ke kelakar bunyinya tu.
Orang-orang Israel sedar bahawa perpaduan merupakan aspek penting dalam merealisasikan impian jahanam mereka. Sejak dahulu lagi mereka hidup berpuak-puak. Di dalam kelompok bani Israel itu terdiri beberapa kaum yang hidup berpuak-puak. Namun sekarang mereka melupakan perbezaan itu dan terus bersama-sama memainkan peranan mereka dalam membentuk cita-cita busuk mereka,orang Israel yang tidak tinggal di Israel,mereka tetap menyumbangkan sesuatu seperti bantuan kewangan.Mereka hidup bukan untuk diri sendiri tetapi mereka berperanan untuk kehidupan bangsa isreal yang lain. Perpaduan dikalangan umat Islam yang masih ada menjadi penghalang kepada mereka, dan kerana itulah mereka menjadi batu api dalam melaga-lagakan Negara Islam pada hari ini. Sebelum mereka menyerang mereka akan merosakan perpaduan terlebih dahulu. Kita dapat melihat apa yang berlaku di Iran,Iraq, Palestin, dan Syria. Selepas fasa pertama berjaya maka berlakulah fasa kedua iaitu serangan ketenteraan.
Saya bukanlah orang UMNO ataupun sepupu sepapat dengan orang UMNO tetapi saya orang Islam yang cintakan agamanya lebih daripada mencintakan pemimpin politik. Satu Malaysia walaupun tidak pernah diucapkan oleh Rasulullah secara zahirnya namun secara batinnya konsep ini meletakkan perpaduan lebih utama sebagaimana yang disarankan oleh Islam. Janganlah kerana terlalu berpolitik kita buta apa yang disarankan oleh agama dan janganlah kerana orang yang memperkenalkan itu seseorang kita tidak suka maka dianggap haram sesungguhnya yang benar tetap benar.Sekian

No comments: