Sunday, May 23, 2010

Situasi Sama Tetapi Mengapa Keputusan Berlainan

Assalamualaikum, mungkin ramai yang tak pernah mendengar ungkapan ini “ Situasi Sama Keputusan Berlainan” . Ungkapan ini saya terucap secara spontan ketika saya berbual dengan seorang kenalan. Artikel kali ini pendek bagi bertujuan menjelaskan lebih lanjut tentang ungkapan ini kerana mungkin saya akan gunakan untuk masa yang akan datang.

Dalam dunia sekarang yang banyak memperlihatkan manusia yang ego, situasi menegakan tali raffia yang basah sering terjadi. Sikap yang tidak mahu mengalah, tidak positif, bodoh sombong,angkuh, pentingkan diri membuatkan manusia tidak mampu menilai keadaan secara adil dan betul..

Dalam perkara kecil yang berlaku di sekeliling kita, kita dapat melihat di mana ada yang cuba berlagak pandai dalam menilai seseorang tetapi “ kata dulang paku serpih mengata orang dia yang lebih”. Dalam membicarakan soal ADIL kita tidak seharusnya memfokus kepada kesalahan jenayah, mahkamah, hakim dan sebagainya. Kita juga perlu melihat konteks adil lebih dari itu. Adil dalam membuat keputusan, adil dalam memberi penilaian dan adil dalam berhujah. Kita pernah melihat situasi di mana apabila apabila seorang memberikan sesuatu pendapat lalu pendapatnya ditentang kerana orang yang menentangnya itu merasakan yang dia lebih bijak daripada orang tadi. Walaupun pendapatnya benar tetapi keadaan sekarang tidak mementingkan dari mana kebenaran itu datang tetapi dari siapa kebenaran itu datang. Sekiranya kebenaran itu datang dari orang yang dia suka maka perkara itu adalah benar tetapi jika orang itu adalah orang yang dibenci sebaliknya pula. Mungkin saya perlu mengingatkan anda semua tentang kisah Imam Ghazali yang telag ditegur oleh seorang perompak. Ketika Imam Ghazali dirompak dia meminta perompak itu supaya tidak mengambil segala buku catatannya. Perompak itu lantas berkata “Bukankah lebih baik jika kau buat sesuatu supaya catatan itu tidak boleh diambil. Kata-kata itu telah memberi ilham kepada Imam Ghazali. Bermula hari itu dia mula menghazal segala yang dicatatkannya. Di sinilah kita lihat di mana sikap seorang ulama yang tidak mempedulikan dari siapa kebanaran itu datang walhal dia seorang ulama manakala yang menegurnya seorang perompak, dapatkah anda melihat perbezaan status dan martabat mereka berdua.

Berbeza pula dengan hari ini, sekiranya kita bercakap sesuatu maka ada segelintir yang mempersoalkan krebiliti kita langsung tidak membuka minda untuk mendengar, menilai dan memahami tentang apa diperkatakan.Tetapi jika diucapakn oleh seorang yang mempunyai populariti maka perkara itu diberi perhatian yang serius. Di situlah kita dapat lihat situasi sama (menyatakan tentang kebenaran) keputusan berlainan (dalam menerima kebenaran tersebut.)Dalam berbicara soal kebenaran perkara itu mestilah disertakan dengan bukti. Ulama berbicara soal agama diiringi dengan nas Al-Quran dan Hadis, peguam berdebat melalui keterangan saksi, professor berhujah dengan fakta dan kajian. Oleh itu tak salah kita mendengar, kerana ada faktor yang membuatkan perkara itu benar.

Banyak perkara yang boleh kita lihat disekeliling kita tentang penyakit ini, namun sebagai manusia tidak perlulah kita terlalu emosional dan bertegang urat dalam menegakkan pandangan kita. Meman sukar untuk meyedarkan manusia yang perpaksi kepada keegoan dalam berbicara namun manusia yang professional dan matang mereka bijak berbicara. Biasanya mereka mengeluarkan kata-kata sinis untuk mereka memangkah dan mematahkan hujah yang rapuh tetapi cuba digam dengan air liur.Itulah yang kita dapat lihat yang dilakukan oleh Tun Dr.Mahathir dan Dr.Chandra Muzaffar ketika menghentam Negara Uncle Sam dan Israel. Sebenarnya kebenaran pada hakikatnya memang boleh diterima cuma manusia bukan tidak mahu mengaku tetapi malu untuk mengaku.

1 comment:

Nur said...

utk diri dan antum.." biasa kan yang betul, betulkan yang biasa"..
tepuk lah dada tnyalah iman (berlandaskan alQuran dan assunnah), bukan nafsu slera sematamata..barulah pemikiran yang terhasil lebih mantop.insyaAllah..yezzaa..~