
Membaca tajuknya mungkin ramai yang beranggapan yang saya cukup kurang ajar dan melampau kerana mempertikainya krebiliti seorang ulama. Namun saya tertanya-tanya siapa dia ulama? Apakah krebiliti seorang untuk yang cukup melayakkan mereka digelar sebagai ulama. Sebelum saya bercerita lebih lanjut, terlebih dahulu saya ingin mengingatkan bahawa saya bukan tidak menghormati ulama, jangan salah faham, saya sebenarnya hanya ingin berkongsi pandangan dengan anda tentang sebahagian sikap manusia yang taksub kepada individu tertentu yang dianggap ulama dan individu yang mengaku dirinya seorang ulama.
Saya bermula dengan pengalaman saya ketika berbual dengan seorang kenalan. Ketika berbual saya mempertikaikan pendapat seorang yang dianggap sebagai ulama padanya. Seperti yang disangka kenalan itu menegur saya kerana itu adalah pendapat ulama maka wajip dipatuhi. Lalu saya memembacakan sebuah hadis sahih dan sepotong ayat Al-Quran bagi menguatkan hujah saya itu. Namun saya sangkakan mulanya kenalan itu bersetuju dengan kesilapan ulamanya tersebut tetapi sebaliknya. Padanya pendapat ulama haram dipertikaikan tetapi saya ingin bertanya,sekiranya apa yang dikatakan oleh ulama itu bercanggah dengan Al-Quran dan hadis adakah pandanganya itu masih diterima pakai? Imam Syafie yang merupakan ulama fiqh yang mashyur pernah berkata “Sekiranya kamu berjumpa hadis sahih yang bercanggah dengan apa dikatakan oleh aku maka segala yang dikatakan oleh aku adalah terbatal (secara langsung)”. Di sini kita dapat melihat bahawa seorang ulama adalah pendokong Al-Quran dan Hadis sebagai sumber rujukan utama mereka. Mereka tidak akan mengeluarkan kata-kata yang secara langsungnya bercanggah dengan Al-Quran dan Hadis. Oleh itu dapatlah kita simpulkan bahawa wujudnya ulama yang benar dan yang palsu yang berada disekeliling kita.
Tidak seperti nabi gelaran ulama, bukanlah datang secara lantikan.Seperti kita tahu, mufti, pendakwah, pegawai agama dan sebagainya merupakan tergolong dalam kategori ulama. Namun setelah mereka bersara daripada jawatan tersebut mereka tiada lagi digelar mufti (contohnya) sebaliknya mereka digelar bekas mufti. Namun gelaran ulama akan terus dipikul kerana ilmu yang ada padanya. Gelaran ulama bukanlah diberi secara rasmi oleh seseorang individu kepada individu tertentu tetapi diberikan secara tanggapan atau perspektif oleh masyarakat kerana ilmu yang disampaikan kepada mereka. Dalam kamus makna ulama adalah mereka yang mahir dan pakar dalam ilmu pengetahuan agama. Di sinilah kita dapat melihat ilmu merupakan aspek penting dalam memperwatakan seseorang itu kepada ulama. Dalam perwatakkan fizikal pula ulama biasanya berimej warak. Terdapat masalah dalam penilaian dari sudut fizkal, hal ini kerana masyarakat gemar menganggap bahawa ulama itu mestilah berserban dan berjubah. Malah yang lebih dikhuatiri ilmu dijadikan perkara no.2.
Di antara ulama di
Masalah umat di masa kini adalah mereka gagal menilai seseorang itu dengan betul mereka hanya dengar lalu terus mengamalkan disamping sikap taksub terhadap individu tertentu. Di sinilah berlakunya penyelewengan akidah atau ajaran sesat yang sering kita dengar sekarang ini, akibat daripada berguru dengan orang yang salah. Salah satu penyelewengan yang saya dapat kongsikan di sini tentang soal ganjaran dari Allah s.wt sekiranya kita mengamalkan ibadat tertentu. Sebagai contoh ketika saya menghadiri satu ceramah Maulidur Rasul, penceramah itu mengatakan tentang pendapat seorang ulama bahawa seksaan Abu Lahab di dalam kubur akan dihentikan setiap tibanya hari Maulidur Rasul atau 12 Rabiul Awal kerana dia adalah orang yang pertama meraikan kelahiran Rasulullah. Namun di situ saya terasa kurang bersetuju dengan pendapat ulama tersebut kerana “siapa” yang memberitahu ulama tersebut kerana ulama tidak menerima wahyu. Setiap ganjaran dari Allah hanya diketahui oleh Allah s.w.t sahaja dan ada sebahagiannya diceritakan oleh hadis namun itupun diwahyukan oleh Allah s.w.t baginda Rasulullah s.a.w. Seseorang itu tidak boleh mereka-mereka cerita tentang ganjaran pahala walaupun niat mereka baik. Kita tidak boleh taksub dengan individu yang kita anggap sebagai ulama malah ulama yang sebenar juga tetapi kita harus taat. Harus diingat taksub dan taat 2 perkara yang berbeza. Kerana taksub, akan membuatkan seseorang itu ikut secara membuta tuli. Tidak salah sekiranya kita bertanya apa yang kita tidak tahu dan mahu mendapat kepastian. Rasululah sendiri pernah diajukan beberapa soalan namun baginda tidak pernah menganggap umat yang bertanya itu mempersoalkan tentang Islam malah baginda Rasulullah sendiri pernah diajukkan dengan soalan yang baginda tidak tahu jawapannya namun baginda meminta petunjuk dari Allah s.w.t.
Kelebihan ulama yang saya dapat kongsikan bersama anda ialah ulama yang sebenar mempunyai akal yang begitu baik. Mereka dapat mengingat apa yang mereka pelajari disamping mereka juga menghafal Al-Quran dah Hadis malah bukan sekadar menghafal tetapi mereka juga menganalisis. Oleh kerana itulah ulama mampu berhujah dan mengajar dengan berlandaskan Al-Quran dan Hadis. Itulah kelebihan ulama yang diberikan oleh Allah s.w.t selain daripada imej mereka yang bersih dan warak. Kadangkala satu ayat Al-Quran dan hadis mereka dapat lihat lebih daripada satu hokum.
2 comments:
ya Allah..encik boy, variasi or menarikkan tulisan font tu bleh tak..kaler2ke, higlight kan ke yg point penting...putih mata aku nk baca,penulisan not bad..terbaeklah..
ok ea..cau cin..ngee..
~matabuntangyangpening~..
hm, apa yg ko komen ni memang aku setuju la sebab dulu pun kita pernah borak pasal ni... aku pun pelik bab2 ada yg mengaku ulama tapi taksub ngan esetengah fahaman politik ada plak yg mengaku ulama cuma mengikut je walaupun jelas terang benda2 yg dibuat tu salah dr segi Islam....memang dunia nak kiamat dah...kita sama2 tingkatkan amalan kita k...moga2 kita tergolong di kalangan org2 yg beriman...Amin...
Post a Comment